RSI Arm

Een RSI arm of muisarm is een specifieke RSI klacht, waarbij u voornamelijk spierklachten heeft aan arm-, nek-, pols- en schouder. Door het steeds herhalen van dezelfde beweging of door te weinig variatie in de beweging tijdens het werken ontstaat er een constante lichte spierbelasting.  We kunnen hierbij onderscheid maken tussen statische belasting en dynamische belasting. Beide vormen hebben hun weerslag op het lichaam.

  • Statische belasting is een constante houding, waardoor de spieren langdurig onder lichte spanning komen te staan. Het lang vasthouden van de muis is bijvoorbeeld een vorm van statische belasting en kan klachten veroorzaken.
  • Dynamische belasting is een eenvoudige, herhaalde beweging, zoals het klikken van muisknoppen of het optillen van de muis. Ook bij deze belasting staat er veel druk op de spieren, wat tot klachten kan leiden.

Symptomen RSI arm

Welke symptomen bij RSI arm? De symptomen die het vaakst voorkomen zijn:stijve spieren, spierpijn, kramp, krachtverlies, tintelingen, spiervermoeidheid en verminderd coördinatie. De klachten beginnen meestal als tintelingen, een koud of dood gevoel of lichte pijn. Deze RSI klachten  kunnen verergeren tot chronische pijn en stijfheid.

Een RSI arm is dan ook een serieuze aandoening. Neem daarom altijd contact op met de huisarts, bedrijfsarts of Arboarts voor advies.

Tips om een RSI muisarm te voorkomen 

Met de juiste maatregelen kunt u een RSI arm (RSI onderarm en RSI bovenarm) voorkomen. Hieronder geven wij een aantal tips om RSI klachten zo lang mogelijk uit te stellen / voorkomen: 

  1. Ergonomische werkplek: Een ergonomische werkplek voldoet aan een aantal basisregels. Ten eerste dient er voldoende ruimte te zijn op het werkoppervlak, zodat u uw polsen kunt laten rusten en geen constante spierkracht nodig heeft bij uw werkzaamheden. Gebruik daarnaast beide handen bij het typen en gebruik de Ergonomische Muis niet langdurig met dezelfde hand. Ga recht(op) voor uw computer zitten. Als u de telefoon aanneemt; draai met het hele lichaam mee. Wanneer u papieren of de telefoon wil pakken: trek deze naar u toe in plaats van iets met uitgestrekte armen te doen. Dit geeft namelijk veel belasting aan de armen. Heeft u behoefte aan persoonlijk advies: neem dan contact op met onze deskundige adviseurs.

  2. Goede werkhouding: Uw computer staat recht voor u, waarbij de bovenkant van het beeldscherm op ooghoogte staat. Uw Ergonomische Bureaustoel  dient goed te worden ingesteld, waarbij u uw voeten op de grond houdt en uw benen in een hoek van 90 graden staan. Wanneer dit niet mogelijk is, kunt u een Voetenbank  gebruiken.

  3. Neem voldoende pauzes en wissel werkzaamheden af: Let op dat u niet te lang in dezelfde houding achter uw beeldscherm werkt en voldoende pauzes neemt. Wissel daarnaast werkzaamheden af. In de pauze kunt u eventueel wat ontspannende of spieroefeningen doen. Houdt uw muis niet te lang vast, maar probeer de muis zo vaak mogelijk los te laten. Stress is van belangrijke invloed op het ontstaan en verergeren van RSI klachten, plan uw werk daarom altijd goed in.