Ergonomisch Werken

Ergonomisch werken bevordert het plezier in het werk en daarmee de productiviteit. Een werkplek die ergonomisch is ingericht draagt vele voordelen met zich. Het belangrijkste voordeel is dat ergonomisch werken bijdraagt aan de gezondheid van de medewerker. Onderzoek wijst daarnaast uit dat mensen medewerkers die comfortabel / fijner werken ook efficiënter werken. Dit resulteert in een hogere productiviteit. Belangrijke voordelen die ook aansluiten bij de invulling van de zorgplicht van bedrijven en instellingen.

Wat is ergonomisch werken?

Ergonomie op het werk is erg belangrijk en stopt niet bij het inrichten van een ergonomisch verantwoorde werkplek. Het is ook erg belangrijk dat de medewerker zelf leert wat het is ergonomisch te werken. Kennis is dus net zo belangrijk of misschien zelfs belangrijker dan de inrichting van de werkplek.

Als werkgever dient u uw medewerkers te informeren over hoe zij zelf hun werkplek en meubilair kunnen inrichten om lichamelijke klachten te voorkomen of te verhelpen. Beschikt u zelf niet over voldoende ergonomische kennis, dan kunt u een ergonoom inzetten. Een ergonoom kan de huidige werkomgeving onderzoeken, risico’s in kaart brengen en advies geven over ergonomisch werken. Vervolgens helpt de ergonoom om deze adviezen om te zetten in gerichte acties. U kunt hiervoor bijvoorbeeld een werkplekonderzoek laten uitvoeren.

Ergonomisch werken betekenis

Wat betekent ergonomisch werken? Arbo Unie heeft de volgende definitie gegeven aan ergonomisch werken.

“Ergonomisch werken betekent dat gebruiksvoorwerpen, machines en taken zo zijn ontworpen dat ze de veiligheid, de gezondheid, het comfort én de efficiency van mensen bevorderen.”

Hierbij kun je denken aan een monitor die op ooghoogte staat, de stoel is op de juiste hoogte staat ingesteld, maar ook een keukenblad die de juiste hoogte heeft in een keuken.

Ergonomisch werken tips

De hieronder genoemde ergonomisch werken tips kunnen u helpen bij het ergonomisch werken.

  1. Denk aan een goede, comfortabele werkhouding waarbij het bureau en het beeldscherm op de juiste hoogte zijn ingesteld. Onze ergonomische producten, zoals de Ergonomische bureaustoel  en Monitorstandaard , kunnen hierbij helpen. 
  2. Blijf niet te lang achter het beeldscherm werken, maar wissel werkzaamheden af. Denk ook eens aan een Zit Sta Bureau's  en wissel staand en zittend werken regelmatig af. 
  3. Neem op tijd pauze en gebruik de pauze om wat spieroefeningen te doen. Lichaamsbeweging brengt de bloedsomloop op gang die nodig is voor een goede doorbloeding en de afvoer van afvalstoffen.
  4. Een te hoge werkdruk heeft een belangrijke invloed op het ontstaan en verergeren van RSI klachten . Ken uw grenzen.
  5. Drink voldoende water. Water is nodig om afvalstoffen uit het lichaam af te voeren.
  6. Neem klachten serieus en neem op tijd maatregelen. Negeren van pijn kan tot meer pijn, schade aan het lichaam of zelfs tot ziekte leiden. Neem dus op tijd contact met ons op voor een passende oplossing.